Statut przedszkola i jego treść
Pierwszy statut przedszkolu publicznemu nadaje organ prowadzący przedszkole podczas jego zakładania. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu przedszkola albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie przedszkola. Zmiany statutu dokonuje rada przedszkola, a jeśli nie została powołana – rada pedagogiczna.
Poniżej prezntowane są elementy, jakie powinien zawierać statut publicznego przedszkola, wynikające z poszczególnych aktów prawnych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
Nazwa i rodzaj przedszkola oraz jego siedziba (art. 102 ust. 1 pkt 1).
Nazwa publicznego przedszkola zawiera:
- określenie: “Przedszkole”,
- ustalony przez organ prowadzący numer przedszkola wyrażony cyfrą arabską, jeżeli wdanej miejscowości jest więcej niż jedno przedszkole,
- imię przedszkola, jeżeli imię takie nadano,
- nazwę miejscowości, w której siedzibę ma przedszkole.
Nazwa przedszkola specjalnego i integracyjnego zawiera odpowiednio określenie: “Specjalne”, “Integracyjne”.
Nazwa przedszkola ogólnodostępnego z oddziałami specjalnymi, integracyjnymi może zawierać użyte w odpowiednim rodzaju określenie: “z Oddziałami Specjalnymi”, “z Oddziałami Integracyjnymi”.
Nazwa przedszkola specjalnego i przedszkola ogólnodostępnego z oddziałami specjalnymi może zawierać określenie rodzaju niepełnosprawności dzieci.
Nazwa przedszkola wchodzącego w skład zespołu szkół, oprócz nazwy tej szkoły, zawiera nazwę zespołu.
Nazwa przedszkola specjalnego wchodzącego w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, oprócz nazwy tego przedszkola, zawiera nazwę ośrodka.
Przez siedzibę przedszkola rozumie się nazwę miejscowości, w której jest ono położone. Nie zalecam wpisywania adresu przedszkola.
Nazwa i siedziba organu prowadzącego szkołę (art. 102 ust. 1 pkt 2).
W przypadku szkół samorządowych organem prowadzącym szkołę jest odpowiednio gmina, powiat, samorząd województwa. Nie jest organem prowadzącym urząd.
Przez siedzibę organu prowadzącego rozumie się nazwę miejscowości.
Cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa – z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia (art. 102 ust. 1 pkt 3) w tym:
- w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
- umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
Sposób realizacji zadań przedszkola z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności (art. 102 ust. 1 pkt 4).
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu (art. 102 ust. 1 pkt 5).
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć poza przedszkolem (art. 102 ust. 1 pkt 5).
Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo (art. 102 ust. 1 pkt 6).
Formy współdziałania z rodzicami (art. 102 ust. 1 pkt 7).
Częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami (art. 102 ust. 1 pkt 7).
Organy przedszkola (art. 102 ust. 1 pkt 8).
W szczególności: dyrektor, rada pedagogiczna, rada przedszkola, rada rodziców.
Szczegółowe kompetencje organów przedszkola (art. 102 ust. 1 pkt 8).
Szczegółowe warunki współdziałania organów przedszkola (art. 102 ust. 1 pkt 8).
Sposób rozwiązywania sporów między organami przedszkola (art. 102 ust. 1 pkt 8).
Tryb wyboru członków rady przedszkola – jeśli powołano radę szkoły (art. 81 ust. 6).
Możliwość rozszerzenia składu rady przedszkola o inne osoby niż określone w ustawie – jeśli powołano radę szkoły (art. 81 ust. 6).
Możliwość dokonywania corocznej zmiany 1/3 składu rady przedszkola – jeśli powołano radę szkoły (art. 81 ust. 7).
Organizacja pracy przedszkola (art. 102 ust. 1 pkt 9), w tym:
- organizację wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, jeżeli przedszkole takie wspomaganie prowadzi,
- organizacja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, jeśli przedszkole takie zajęcia prowadzi.
Czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola, w uzgodnieniu z radą przedszkola, a w przypadku braku rady przedszkola – z radą rodziców (art. 102 ust. 1 pkt 10).
Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia ustalone przez organ prowadzący (art. 102 ust. 1 pkt 11).
Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników przedszkola (art. 102 ust. 1 pkt 12), w tym zadań związanych z:
- zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
- współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- planowaniem i prowadzeniem pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialnością za jej jakość,
- prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji,
- współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną.
Prawa dzieci (art. 102 ust. 1 pkt 13).
Obowiązki dzieci (art. 102 ust. 1 pkt 13), z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:
- właściwego zachowania podczas zajęć edukacyjnych,
- usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych, w tym formy usprawiedliwiania nieobecności przez osoby pełnoletnie,
- przestrzegania zasad ubierania się uczniów na terenie szkoły lub noszenia na terenie szkoły jednolitego stroju (w przypadku jego wprowadzenia),
- przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły,
- właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów.
Przypadki, w których dyrektor może skreślić dziecko z listy uczniów (art. 102 ust. 1 pkt 13).
Warunki stosowania sztandaru przedszkola, godła przedszkola oraz ceremoniału przedszkolnego, o ile zostały ustanowione (art. 102 ust. 1 pkt 14).
Szczegółowa organizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w tym technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji tych zajęć, sposób przekazywania uczniom materiałów niezbędnych do realizacji tych zajęć, warunki bezpiecznego uczestnictwa uczniów w tych zajęciach w odniesieniu do ustalonych w danym przedszkolu technologii informacyjno-komunikacyjnych, mając na uwadze łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia (art. 125a ust. 7).
Sposób potwierdzania uczestnictwa uczniów w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając konieczność poszanowania sfery prywatności ucznia oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do nauki (art. 125a ust. 7).