Statut szkoły i jego treść
Pierwszy statut szkole publicznej nadaje organ prowadzący szkołę podczas jej zakładania. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły. Zmiany statutu dokonuje rada szkoły, a jeśli nie została powołana – rada pedagogiczna.
Poniżej prezntowane są elementy, jakie powinien zawierać statut publicznej szkoły, wynikające z poszczególnych aktów prawnych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
Nazwę i typ szkoły oraz jej siedziba, a w przypadku gdy szkoła wchodzi w skład zespołu szkół – także nazwa tego zespołu (art. 98 ust. 1 pkt 1 i 2).
Nazwa publicznej szkoły podstawowej, liceum ogólnokształcącego, technikum, branżowej szkoły I stopnia, branżowej szkoły II stopnia, szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy i szkoły policealnej zawiera:
- odpowiednio określenie: “Szkoła Podstawowa”, “Liceum Ogólnokształcące”, “Technikum”, “Branżowa Szkoła I stopnia”, “Branżowa Szkoła II stopnia”, “Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy”, “Szkoła Policealna”,
- ustalony przez organ prowadzący, odrębnie dla danego typu szkoły, numer porządkowy szkoły wyrażony cyfrą arabską, a w przypadku liceum ogólnokształcącego – cyfrą rzymską, jeżeli wdanej miejscowości jest więcej niż jedna szkoła danego typu,
- imię szkoły, jeżeli imię takie nadano,
- nazwę miejscowości, w której siedzibę ma szkoła.
Nazwa szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe może zawierać wskazanie:
- kierunku kształcenia zawodowego,
- organu prowadzącego szkołę.
Nazwa szkoły: specjalnej, integracyjnej, sportowej i mistrzostwa sportowego oraz szkoły ponadpodstawowej dwujęzycznej zawiera użyte w odpowiednim rodzaju określenie: “Specjalna”, “Integracyjna”, “Sportowa”, “Mistrzostwa Sportowego” i “Dwujęzyczna”.
Nazwa szkoły podstawowej z oddziałami przedszkolnymi oraz szkoły ogólnodostępnej z oddziałami specjalnymi, integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego może zawierać użyte w odpowiednim rodzaju określenie: “z Oddziałami Przedszkolnymi”, “z Oddziałami Specjalnymi”, “z Oddziałami Integracyjnymi”, “z Oddziałami Dwujęzycznymi”, “z Oddziałami Sportowymi” i “z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego”.
Nazwa szkoły dla dorosłych zawiera wskazanie typu szkoły oraz określenie “dla Dorosłych”.
Nazwa szkoły specjalnej i szkoły ogólnodostępnej z oddziałami specjalnymi może zawierać określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
Nazwa szkoły podstawowej filialnej zawiera określenie “Szkoła filialna” oraz nazwę szkoły podstawowej, której jest organizacyjnie podporządkowana.
Nazwa szkoły wchodzącej w skład zespołu szkół, oprócz nazwy tej szkoły, zawiera nazwę zespołu.
Nazwa szkoły specjalnej wchodzącej w skład specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii, oprócz nazwy tej szkoły, zawiera nazwę ośrodka.
Przez siedzibę szkoły rozumie się nazwę miejscowości, w której jest ona położona. Nie zalecam wpisywania adresu szkoły.
Typ szkoły (art. 98 ust. 1 pkt 1).
Szkoły dzielą się na następujące typy:
- ośmioletnia szkoła podstawowa,
- szkoły ponadpodstawowe:
- czteroletnie liceum ogólnokształcące,
- pięcioletnie technikum,
- trzyletnia branżowa szkoła I stopnia,
- trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy,
- dwuletnia branżowa szkoła II stopnia,
- szkoła policealna dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku.
Nazwa i siedziba organu prowadzącego szkołę (art. 98 ust. 1 pkt 3).
W przypadku szkół samorządowych organem prowadzącym szkołę jest odpowiednio gmina, powiat, samorząd województwa. Nie jest organem prowadzącym urząd.
Przez siedzibę organu prowadzącego rozumie się nazwę miejscowości.
Cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa (art. 98 ust. 1 pkt 5).
W przypadku szkoły dla dzieci i młodzieży cele i zadania szkoły określone w statucie uwzględniają program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
Zadania szkoły powinny wskazywać, w jaki sposób szkoła zamierza realizować przyjęte cele.
Sposób wykonywania zadań szkoły w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia (art. 98 ust. 1 pkt 5).
Sposób wykonywania zadań szkoły w zakresie organizowania opieki na dziećmi niepełnosprawnymi z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia (art. 98 ust. 1 pkt 5).
Sposób wykonywania zadań szkoły w zakresie umożliwiania uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia (art. 98 ust. 1 pkt 5).
Organy szkoły (art. 98 ust. 1 pkt 5).
W szczególności: dyrektor, rada szkoły (jeśli utworzono), rada pedagogiczna, samorząd uczniowski, rada rodziców.
Szczegółowe kompetencje organów szkoły (art. 98 ust. 1 pkt 5).
Szczegółowe warunki współdziałania organów szkoły (art. 98 ust. 1 pkt 5).
Sposób rozwiązywania sporów między organami szkoły (art. 98 ust. 1 pkt 5).
Tryb wyboru członków rady szkoły – jeśli powołano radę szkoły (art. 81 ust. 6).
Możliwość rozszerzenia składu rady szkoły o inne osoby niż określone w ustawie – jeśli powołano radę szkoły (art. 81 ust. 6).
Możliwość dokonywania corocznej zmiany 1/3 składu rady szkoły – jeśli powołano radę szkoły (art. 81 ust. 7).
Organizacja pracy szkoły (art. 98 ust. 1 pkt 6), w tym:
- organizacja oddziałów sportowych, mistrzostwa sportowego, dwujęzycznych, przygotowania wojskowego, integracyjnych, specjalnych i klas wstępnych, o których mowa w art. 25 ust. 3, z uwzględnieniem organizacji nauczania i oceniania w tych klasach,
- organizacja nauczania języka mniejszości narodowych, mniejszości etnicznych lub języka regionalnego, jeżeli szkoła takie oddziały lub nauczanie prowadzi,
- organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, jeżeli szkoła takie wspomaganie prowadzi,
- organizacja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, jeśli szkoła takie zajęcia prowadzi.
Zakres zadań nauczycieli (art. 98 ust. 1 pkt 7), w tym:
- nauczyciela wychowawcy,
- nauczyciela bibliotekarza.
Zakres zadań innych pracowników szkoły (art. 98 ust. 1 pkt 7).
Zadania nauczycieli i pracowników szkoły związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę (art. 98 ust. 1 pkt 7).
Sposób i formy wykonywania powyższych zadań dostosowane do wieku i potrzeb uczniów oraz warunków środowiskowych szkoły (art. 98 ust. 1 pkt 7).
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów (art. 98 ust. 1 pkt 8).
Nazwę zawodu lub zawodów, w których kształci szkoła – w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe (art. 98 ust. 1 pkt 9).
Szczegółowa organizacja praktycznej nauki zawodu – w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe (art. 98 ust. 1 pkt 10).
Organizacja zajęć edukacyjnych w ramach kształcenia zawodowego – w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe (art. 98 ust. 1 pkt 11).
Organizacja pracowni szkolnych (art. 98 ust. 1 pkt 12), w szczególności (w zależności jakie pracownie i warsztaty szkoła posiada):
- pracowni ćwiczeń praktycznych,
- pracowni symulacyjnych,
- warsztatów szkolnych dla realizacji zajęć praktycznych.
Organizacja dodatkowych zajęć dla uczniów, zwiększających szanse ich zatrudnienia, jeżeli szkoła takie zajęcia prowadzi (art. 98 ust. 1 pkt 13).
Organizacja kształcenia ogólnego i zawodowego w przypadku pracowników młodocianych – w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe (art. 98 ust. 1 pkt 14).
Określenie formy kształcenia – w przypadku szkoły dla dorosłych, branżowej szkoły II stopnia i szkoły policealnej (art. 98 ust. 1 pkt 15):
- dziennej (nie dotyczy szkoły dla dorosłych),
- stacjonarnej,
- zaocznej.
Organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, z wyjątkiem szkoły artystycznej (art. 98 ust. 1 pkt 16).
Prawa uczniów (art. 98 ust. 1 pkt 17).
Obowiązki uczniów (art. 98 ust. 1 pkt 17), z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:
- właściwego zachowania podczas zajęć edukacyjnych,
- usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych, w tym formy usprawiedliwiania nieobecności przez osoby pełnoletnie,
- przestrzegania zasad ubierania się uczniów na terenie szkoły lub noszenia na terenie szkoły jednolitego stroju (w przypadku jego wprowadzenia),
- przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły,
- właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów.
Przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły – nie dotyczy ucznia objętego obowiązkiem szkolnym (art. 98 ust. 1 pkt 17).
Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia (art. 98 ust. 1 pkt 17).
Rodzaje nagród przyznawanych uczniom (art. 98 ust. 1 pkt 18).
Warunki przyznawania nagród uczniom (art. 98 ust. 1 pkt 18).
Tryb wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej nagrody (art. 98 ust. 1 pkt 18).
Rodzaje kar stosowanych wobec uczniów (art. 98 ust. 1 pkt 19).
Tryb odwoływania się od kary (art. 98 ust. 1 pkt 19).
Przypadki, w których dyrektor szkoły podstawowej może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły (art. 98 ust. 1 pkt 20).
Sposób organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu (art. 98 ust. 1 pkt 21).
Formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie (art. 98 ust. 1 pkt 22).
Organizacja biblioteki szkolnej (art. 98 ust. 1 pkt 23).
Warunki i zakres współpracy biblioteki szkolnej z uczniami (art. 98 ust. 1 pkt 23).
Warunki i zakres współpracy biblioteki szkolnej z nauczycielami (art. 98 ust. 1 pkt 23).
Warunki i zakres współpracy biblioteki szkolnej z rodzicami (art. 98 ust. 1 pkt 23).
Warunki i zakres współpracy biblioteki szkolnej z innymi bibliotekami (art. 98 ust. 1 pkt 23).
Organizacja internatu, o ile został w szkole zorganizowany (art. 98 ust. 1 pkt 24).
Organizacja świetlicy w przypadku szkoły podstawowej i szkoły prowadzącej kształcenie specjalne, z uwzględnieniem warunków wszechstronnego rozwoju ucznia (art. 98 ust. 1 pkt 25)
Warunki stosowania sztandaru szkoły, godła szkoły oraz ceremoniału szkolnego, o ile zostały ustanowione (art. 98 ust. 1 pkt 26).
Organizacja współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży (art. 98 ust. 2 pkt 1).
Organizacja i formy współdziałania szkoły z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki (art. 98 ust. 2 pkt 2).
Organizacja współdziałania ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej (art. 98 ust. 2 pkt 3).
Organizacja żywienia – w przypadku szkoły podstawowej oraz szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej (art. 98 ust. 2 pkt 4).
Szkoła podstawowa zapewnia uczniom jeden gorący posiłek w ciągu dnia i stwarza im możliwość jego spożycia w czasie pobytu w szkole.
Korzystanie z posiłku, o którym mowa w ust. 1, jest dobrowolne i odpłatne.
Zasady ubierania się uczniów na terenie szkoły – jeśli nie wprowadzono obowiązku noszenia przez uczniów jednolitego stroju (art. 100 ust. 6).
Szczegółowa organizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w tym technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji tych zajęć, sposób przekazywania uczniom materiałów niezbędnych do realizacji tych zajęć, warunki bezpiecznego uczestnictwa uczniów w tych zajęciach w odniesieniu do ustalonych w danej szkle technologii informacyjno-komunikacyjnych, mając na uwadze łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia (art. 125a ust. 7).
Sposób potwierdzania uczestnictwa uczniów w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając konieczność poszanowania sfery prywatności ucznia oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do nauki (art. 125a ust. 7).
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego (art. 44b ust. 10), w szczególności
- kryteria oceniania zachowania (art. 44b ust. 6 pkt 2),
- warunki i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania (art. 44b ust. 6 pkt 6),
- warunki i sposób przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia (art. 44b ust. 6 pkt 7),
- sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów (art. 44b ust. 8 pkt 2),
- warunki i sposób oceniania zachowania (art. 44b ust. 9 pkt 1),
- forma i termin informowania ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania (art. 44g ust. 1),
- sposób ustalania bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych (w tym skala ocen) (art. 44zga ust. 3 pkt 1),
- sposób ustalania śródrocznych ocen klasyfikacyjnych zachowania (w tym skala ocen) (art. 44zga ust. 3 pkt 1).
Sposób udostępniania uczniom i rodzicom (art. 44e ust. 7):
- sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac ucznia,
- dokumentacji dotyczącej egzaminu klasyfikacyjnego,
- dokumentacji dotyczącej egzaminu poprawkowego,
- dokumentacji dotyczącej zastrzeżeń wniesionych przez ucznia lub jego rodziców jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen,
- pozostałej dokumentacji dotyczącej oceniania ucznia.
Termin ustalania śródrocznych ocen klasyfikacyjnych (art. 44h ust. 6):
- z zajęć edukacyjnych,
- zachowania.
Termin ustalania rocznych ocen klasyfikacyjnych (art. 44h ust. 6):
- z zajęć edukacyjnych,
- zachowania.
Ustalenie, czy oceny bieżące w klasach I-III są ocenami opisowymi (art. 44i ust. 2).
Ustalenie, czy ocenami opisywmi są począwszy od klasy IV szkoły podstawowej (art. 44i ust. 4):
- oceny bieżące z zajęć edukacyjnych,
- oceny bieżące zachowania,
- oceny roczne z zajęć edukacyjnych (poza ocenami w skali urzędowej),
- oceny roczne zachowania (poza ocenami w skali urzędowej).